Šta je insomnija?

Sama reć Insomnija poreklo ima u latinskoj reči koja u prevodu znači „bez sna“. Može se ispoljiti kao potpuna nemogućnost spavanja, ali i kao loš kvalitet sna.  Simptome nesanice osetilo je, bar u nekom periodu svog života, više od polovine odraslih osoba. Svi smo nekada ostali budni tokom noći prevrćući se po krevetu, bezuspešno pokušavajući da zaspimo.

Nesanica spada među najrasprostranjenije zdravstvene probleme savremenog čoveka koji je izložen stalnom pritisku moderne civilizacije. Prilagođavanje savremenom životnom ritmu, najčešće je uzrok narušavanja biološke ravnoteže i organizacije ljudskog bića. Ovaj poremećaj spavanja definiše se kao nezadovoljavajući kvalitet ili kvantitet spavanja koji traje duže vremena. Dakle, ne odnosi se na prolazne nesanice koje su vezane za promenu uslova spavanja ili situacije koje su stresne.

Odrasle osobe spavaju u proseku 6-8 sati tokom noći, ali postoje osobe koje spavaju nešto kraće tokom svake noći ili pak spavaju i popodne i noću tj. dvofazno. Ne samo da je značajna dužina spavanja, već i kvalitet sna koji je npr. odmarajući, prijatan, nasuprot nedovoljnog ili mučnog spavanja.

Teško uspavljivanje, često buđenje tokom noći ili buđenje u zoru, jutarnji umor, izostanak osećaja opuštenosti nakon sna samo su neki od simptoma koje osoba koja pati od nesanice oseća, a koji nepovoljno utiču na kvalitet života. Pospanost, glavobolja, otežana koncentracija, neusmerena pažnja, osećaj zamora u toku narednog dana prate nesanicu, kao i problemi u profesionalnom ali i socijalnom funkcionisanju.

Nesanica ne mora biti povezana sa zdravstvenim problemima, ali može biti. Naime, naučnici ukazuju na povezanost insomnije sa depresijom, anksioznošću i napadima panike. Teško je reći šta se pojavilo prvo, jer mogu biti uzrok, ali i posledica nespavanju. U mnogim slučajevima, insomnija je povezana sa nekim problemom kao što su na primer stres, bol ili medicinsko stanje. U tim slučajevima tretman osnovnog problema može da pomogne u povećanju kvaliteta sna.

Brojni su saveti i postupci kojima možemo poboljšati kvalitet spavanja, kao što su postizanje odgovarajućih uslova za dobar san – provetrena prostorija, adekvatna temperature, odgovarajuća podloga tj. adekvatan dušek i krevet, fizička aktivnost, šetnja, zdrava ishrana i sl.

Ako prirodni lekovi i promene u vašoj rutini nisu efikasni u rešavanju problema nesanice, lekari mogu predložiti dodatne tretmane:
Relaksaciona terapija - tehnike koje će vam pomoći da opustite um i mišiće.
Ograničenja spavanja - iako je neobično, smanjujući broj sati spavanja na samo nekoliko sati tokom noći, može vam pomoći da resetujete svoj unutrašnji sat. Vreme spavanja povećava se prema uputstvu vašeg lekara.

Ponekad se naš mozak mora naučiti kako spavati i kada spavati. Ako je nesanica simptom drugog medicinskog problema, doktor može preporučiti tablete za spavanje i usmeriti se na istraživanje osnovnih uzroka. Ako sumnjate da imate problem, potražite pomoć. Lišavanje sna je ozbiljno zdravstveno pitanje i što pre dobijete pomoć, brže možete zaštititi vaše zdravlje.